تعریف سیستم اطلاعاتی مدیریت MIS
سامانه اطلاعاتی مدیریتی یا سیستم اطلاعات مدیریت به انگلیسی: management information system – MIS گونهای از سیستمهای اطلاعاتی رایانهای است که جمعآوری، کنترل و پالایش دادههای مورد نیاز سازمان را بر عهده داشته و با بهکارگیری روشهای مناسب هر سازمان، اطلاعات پالایش شده را به منظور تصمیم، برنامهریزی و کنترل کلیه فرایندها در اختیار سطوح مختلف مدیران قرار میدهد.
مزایای کلی پیاده سازی MIS :
• گرد آوری، طبقه بندی، ذخیره و بازیابی اطلاعات
• تسهیل فرایندهای انتقال داده ها
• تسلط سیستم بر کلیه روش ها و رویه های سازمان
• یکپارچگی ارتباطی کلیه سیستم ها
• آگاهی یافتن سریع نسبت به مشکلات ، مسائل و فرصت ها
• سهولت و سرعت دست یابی به اطلا عات در یک نگاه
• جلوگیری از تکرار بیهوده اطلاعات
• افزایش فرصت جهت پرداختن به طرح ریزی
• جدا شدن از مشکلات کوچکتر و پرداختن به مشکلات اساسی
• ایجاد ساختارهای مناسب تصمیم گیری- اخذ تصمیمات صحیح و به موقع
• فراهم نمودن اطلاعات لازم برای ارزیابی شاخص های عملکرد سازمانی
• تجزیه و تحلیل شاخص ها بمنظور ارائه گزارش عملکرد سیستمهای مختلف
• فراهم کردن امکان کنترل بر عملکرد واحدهای سازمانی و انجام اقدامات اصلاحی
• افزایش بهره وری بیشتر در سازمان
جایگاه و کاربرد MIS در امور تولیدی:
تولید محصول عموما به پدید آوردن کالای جدید از مواد خام و یا نیمه ساخته اطلاق می گردد.
فرایندهای تولیدی که نیازمند اطلاعات می باشند
فرایندهای تولید:
۱- زمان بندی تولید
۲- عملیات فیزیکی تولید
۳- تعیین سطوح موجودی انبار
منابع اطلاعات مدیریت جهت تصمیم گیری در تولید:
۱- داده ها ی تولید
۲- داده های انبار داری
۳- داده های تامین کننده مواد اولیه
۴- اطلا عات پرسنلی
۵- داده های نیروی کار
۶- داده های خارج سازمان
۷- مشخصات مهندسی
۸- اطلا عات بازار یابی
جایگاه و کاربرد MIS در امورمالی:
۱- بازوی عملیاتی سازمان در رسیدن به طرح های اقتصادی منتج از سرمایه گذاری می باشد
۲- آگاهی از وضعیت اقتصادی سازمان
۳- آگاهی از وضعیت نقدینگی سازمان
۴- آگاهی از وضعیت سرمایه گذاری سازمان
۵- آگاهی از وضعیت شاخص های توسعه ای سازمان
۶ آگاهی از قیمت تمام شده محصولات سازمان نسبت به فرایندهای تولید
با ایجاد MIS دسترسی به کلیه اطلاعات گفته شده ممکن می گردد و در نتیجه وظایف اصلی امور مالی به طور موثری تسهیل میگردد.
جایگاه و کاربرد MIS در اموربازار یابی:
۱- چه تولید کنیم؟
۲- به چه قیمتی بفروشیم؟
۳- چه استراتژی برای ارتقاء محصولات انتخاب کنیم؟
۴- چه کانال های توزیعی مناسب هستند؟
که این مسائل با استتفاده از منابع اطلاعاتی زیر بدست می آیند:
۱- شبکه توزیع
۲- بررسی و تحقیقات بازار
۳- وضعیت و استراتژی رقبا
۴- محیط خارجی سازمان
زیرسیستم های MIS:
●سیستم های مدیریت و نگهداری کالا و تجهیزات
• انبار
• اموال
• تدارکات
• نقلیه
• تعمیر و نگهداری تجهیزات
• مدیریت منابع IT
●سیستم های حوزه مالی
• حسابداری
• دریافت و پرداخت
• بودجه و اعتبارات
●سیستم های حوزه منابع انسانی
• تشکیلات
• کارگزینی
• حقوق و دستمزد
• حضور و غیاب
• بازنشستگی
• آموزش
• ارزشیابی
• رفاه و تعاون
• سیستم های حوزه مدیریت اطلاعات
• مدیریت گردش کار
• آرشیو الکترونیکی اسناد
موانع و مشکلات پیاده سازی MIS
فقدان دانش کافی واحدهای سازمانی برای تعریف نیازمندی ها و توقعات آنها از سیستم
عدم مهارت کافی کاربران برای کار با سیستم
عدم تمایل برخی کاربران به تغییر سیستم و تغییر نگرش در محیط کار
وجود داده های متناقض و بی کیفیت در سیستم های موجود در واحد های مختلف سازمان که بایستی به عنوان منابع داده MIS مورد استفاده قرار گیرند
عدم حمایت برخی مدیران در استقرار سیستم
نیاز به هماهنگی بین چند واحد سازمانی برای اجرای یک فرایند یکپارچه مانند فرایند درخواست خرید کالا
مهندس حمیدرضا نصیحت کن شمارا به بازدید از چهره یاب دعوت میکند .